Hyresgästföreningens kampanj bygger på en metodik som inte håller

DEBATT | I sin replik till vår kritik mot kampanjen ”Lägenhetshotell – hur bostäder blir hotellägenheter” påstår Hyresgästföreningens Susanne Sjöblom att vi misstolkar innehållet. Men vårt inlägg bygger inte på tolkning – utan på en granskning av deras eget underlag. Och tyvärr kvarstår problemet: kampanjen vilar på en metodik som inte håller för de långtgående slutsatser som dras genom att blanda hyresrätter med bostadsrätter, villor, ägarlägenheter och hotellfastigheter, skriver Niclas Blåklinth i en slutreplik.
Hyresgästföreningen hävdar att de inte pekar ut enskilda företag som olagliga. Samtidigt listar man i sin rapport namn på företag, lägger in dem i ett sammanhang av otrygghet, kriminalitet och parallella hyresmarknader – och skickar sedan ut det i en riksomfattande kampanj med syftet att påverka opinion och lagstiftning. Det är klart att det får konsekvenser.
Vi vill gärna ha en seriös diskussion om hur uthyrning ska ske tryggt och lagligt – det är vårt självklara intresse som bransch. Men det som gång på gång saknas i Hyresgästföreningens utspel är erkännandet av att det finns ett legitimt, samhällsnyttigt behov av tillfälliga bostäder för arbetskraft. Företagsbostäder är inte en genväg för att kringgå regler – de är en nödvändighet för att Sverige ska kunna rekrytera kompetens.
Att dessa röster helt förbigås när Hyresgästföreningen beskriver frågan, riskerar att cementera en politisk bild som inte stämmer med verkligheten
Det är inte bara vi som säger det. Det finns en rad handelskammare, branschorganisationer, företag och enskilda personer som vittnar om samma sak. Att dessa röster helt förbigås när Hyresgästföreningen beskriver frågan, riskerar att cementera en politisk bild som inte stämmer med verkligheten.
Vi delar Hyresgästföreningens ambition om att bekämpa kriminella aktörer. Men lösningen är inte att misstänkliggöra en hel sektor som varje år hjälper företag att ge tak över huvudet till tusentals anställda som bidrar till svensk tillväxt.
Vi står gärna för fortsatt dialog om trygghet, lagstiftning och tydliga spelregler – men det kräver att man skiljer på äpplen och päron. Framför allt kräver det att vi ser hela bilden; inte bara rädslor, utan även behov. Behov från dem som idag inte har de kontakter eller pengar som krävs, samt dem som inte är födda i Sverige eller i rätt stad. Hyresrätten måste även finnas för dem.
Niclas Blåklinth
Ordförande, Företagsbostadsbolagen
Uppdatering från Bostadspolitik.se:s redaktion:
Hyresgästföreningen har efter den här artikelns publicering kommit med invändningar och menar att det förekommer sakfel i artikeln:
- Bland annat påstås att vi "skickar sedan ut det i en riksomfattande kampanj". Det stämmer inte. Vi har under en period annonserat lokalt i Stockholmsregionen med en kampanj om hotellifiering.
- Kampanjen namnges felaktigt. Den heter inte ”Lägenhetshotell – hur bostäder blir hotellägenheter” (det är namnet på en tidigare rapport på temat som kom för några år sedan).


