Stockholms stad säger upp avtalet för Bromma flygplats
Okategoriserade

På måndagens kommunfullmäktige i Stockholms stad fattades beslut om att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats. Samtidigt utreder regionen en utbyggnad av tunnelbana till området.
Det rödgröna styret ser detta som ”ett avgörande steg” för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad – en ny klimatsmart stadsdel med plats för omkring 16 000 bostäder, grönområden och arbetsplatser.
Stockholms stads avtal med statliga Swedavia gäller till och med den 31 december år 2038 och måste från stadens sida sägas upp senast tre år före avtalstidens utgång. Det är detta beslut kommunfullmäktige nu har fattat, vilket också är avgörande för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad. Beslutet ger staten goda planeringsförutsättningar för en ordnad avveckling av flygplatsen senast år 2038.
– Det här är ett historiskt beslut, genom att säga upp avtalet för Bromma flygplats tar Stockholm ett avgörande steg för att utveckla Bromma parkstad. Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom då flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda. Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.
Bland annat har oppositionspartierna Moderaterna och Liberalerna kritiserat en eventuell nedläggning av flygplatsen. Även regeringen uppges vara emot en stängning, skriver Fastighetsvärlden, som även skriver om ett flertal fastighetsaktörer som påverkas av en eventuell förtida stängning av flygplatsen.
– Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga. 16 000 bostäder ska rymmas på själva flygfältet men räknar vi in även närområdet så handlar det om totalt cirka 22 500 bostäder och vårt mål är att hälften av dem ska vara hyresrätter, säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd.
– Bromma flygplats är snart historia. I den djupt allvarliga miljö- och klimatkris vi befinner oss i är det viktigare än någonsin att skydda städernas grönska. Bromma parkstad är en chans att bygga en grön och härlig stadsdel för nuvarande och framtida stockholmare utan att röra någon värdefull natur, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Regionen har inlett planer på att bygga tunnelbana till platsen, skriver Fastighetsnytt.
I Region Stockholms budget för nästa år, som presenterades den 10 oktober, avsätts 50 miljoner kronor över två år för lokaliseringsutredningen som ska omfatta förslag var en eventuell tunnelbana skulle dras samt vilka uppgångar som skulle finnas.
– Kollektivtrafik behövs om man ska bygga den mängden bostäder, säger trafikregionrådet Anton Fendert till Fastighetsnytt.