Johan Braw: Nej, allt kommer inte att digitaliseras

5 jan 2023

Dela

Kopiera sidlänk

KRÖNIKA | Johan Braws digitaliseringsresonemang kokar ner till en enkel fråga: ”Tjänar vi mer eller mindre pengar på den här åtgärden?”

Jag har sett det många gånger, på LinkedIn, och hört det på konferenser: allt som går att digitalisera, kommer att digitaliseras.

Slagkraftigt – ja.

Troligt? Nej.

Jag utvecklar varför:

För det första bör frågan ställas: vilken tidshorisont har profetian? Är det 200 år, eller tio år?

För det andra: Vad är att digitalisera? Är det att digitalisera att använda pdf istället för papper, men inte att använda systemdata?

Definitionsdiskussionerna i sig är ytterst viktiga för att både diskussion och samsyn ska bli bra. Besvärligt blir det initialt, men det är ändå ett mindre problem jämfört med vad som händer om samsyn skapas kring ett begrepp som i verkställighetsfasen sedan visar sig betydde helt olika saker för de deltagande personerna.

I det sammanhanget kan jag rekommendera Philip Tetlocks ”Konsten att förutsäga framtiden”. Han redovisar flera exempel på när beslutande grupper varit ense – och sedan har det visat sig att de deltagande personerna i själva verket menade helt olika saker, med de ord de var överens om.

Detta menar jag hur som helst är den klarast lysande ledstjärna en vd ska ha, i digitala frågor: Tjänar vi mer eller mindre pengar på den här åtgärden?

För det tredje: Var kommer lönsamheten in? Jag tror säkert att en del kommer att digitaliseras, trots att det inte är lönsamt, men jag anar att det mesta av sådant kommer att avvecklas med tiden. Men en del icke-lönsamt kommer säkert också att finnas kvar, av stigberoendeskäl, eller inlåsning, eller intern organisationslogik.

Detta menar jag hur som helst är den klarast lysande ledstjärna en vd ska ha, i digitala frågor: Tjänar vi mer eller mindre pengar på den här åtgärden?

I ett företag bör bara det som är lönsamt att digitalisera, bli digitaliserat.

Frågan låter banal, men har stor kraft, är dessutom företagsekonomiskt rationell – och mycket enkel att förmedla i både mindre och större organisationer. Min erfarenhet som vd är att det är mycket få frågor, som är så enkla att förmedla brett och tydligt, utan att viktiga nyanser måste offras.

I ett företag bör bara det som är lönsamt att digitalisera, bli digitaliserat.

För all del: även det som inte är lönsamt att digitalisera kan digitaliseras av mål- eller policyskäl som inte har med lönsamhet att göra. Men som med alla mål och policybeslut gäller; om de inte förenliga med lönsamhetssträvande genererar de per definition målkonflikter och policydilemman. Här är min rekommendation att ledningen ska erkänna existensen av dessa målkonflikter och policydilemman; alternativet är otydlighet och förvirring.

Johan Braw

cross