Ola Serneke: ”Vi har bannlyst firmabilar”

7 nov 2025

Dela

Kopiera sidlänk
Ola Serneke, initiativtagare till Karlatornet. Den 3 december ska han springa uppför trapporna i tornet. Bild: Fredrik Strömberg/ Nicklas Tollesson/Montage

I Ola Sernekes nya koncern går kvalitet och förtroende före snabb expansion. Här berättar entreprenören och skaparen av Karlatornet om ambitionerna framåt, om lärdomarna från tiden med den gamla Sernekekoncernen – och formen inför den 3 december då han ska tävla uppför trapporna i Karlatornet i samband med seminariet Bopol Live Göteborg.

Den 3 december arrangerar Bostadspolitik.se och Fastighetsägarna GFR seminariet Bopol Live Göteborg på Clarion Hotel Karlatornet – ett seminarium fyllt av analyser, diskussioner och nätverkande.

Ola Serneke och Nicklas Tollesson skrev under ett "letter of intent" om trappracet i samband med Bopol Live Göteborg 2023. Nu är det snart dags. Bild: Melissa Mahan

Ett högintressant och seriöst seminarium – som dock lättas upp av att publiken får möjlighet att följa en något udda tävling: Tornets skapare Ola Serneke och Bostadspolitik.se:s redaktionschef Nicklas Tollesson ska springa uppför trapporna – till utsiktsplatsen på den 69:e våningen.
– Det blir en utmaning, minst sagt, men roligt. Och jag tackar ogärna nej till roliga utmaningar, säger Ola Serneke.

Han spelar dock ner sina chanser att vinna trappracet.
– Nej, jag är väl inte på topp just nu – ett krånglande knä och lite för mycket jobb har tagit ut sin rätt. Jag får väl låta Nicklas vinna den här gången.

Det myckna jobbandet handlar numera om att leda koncernen Ola Serneke AB, som har ägarintressen i en rad olika bolag, de flesta – men inte alla – bygg- och fastighetsrelaterade.
– Jag lägger mest tid på förvaltningsfastigheterna och vår projektutvecklingsverksamhet. Det största enskilda innehavet är Prioritet Serneke Arena, Nordens största multisportanläggning, cirka 45 000 kvadratmeter fördelade på sju våningar. Anläggningen rymmer inomhusskidanläggningen Skidome, en fullstor fotbollsplan med konstgräs, sporthallar, gym, restauranger, konferenslokaler, rehabcenter, hotell med 375 bäddar – och två skolor, Änglagårdsskolan och Aspero Idrottsgymnasium, med cirka 530 elever.

Arenan är också bakgrunden till trapptävlingen den 3 december. När arenan var ny utmanades Ola Serneke av Nicklas Tollesson på ett varv i Skidome, ett lopp som sändes live på seminariet Lokalmarknadsdagen 2015 – det ligger på Youtube, se här.
– Vi körde bara ett varv, ändå varvade jag nästan Nicklas. Jag förstår att han vill ha revansch nu, tio år senare, skrattar Ola Serneke.

Andra projekt i koncernen är till exempel Gamla Motala Verkstad och Fjätervålens skidanläggning.
– Vi arbetar med detaljplaner som kan skapa upp till 150 000 kvadratmeter byggrätter i båda projekten. Jag lägger också en del tid på våra verksamhetsbolag Nybergs Svets, Serneke Construction och 7H bil.

Siktar på en miljard i omsättning per region
Serneke Construction lanserades i början av året. Nu är cirka 20 tjänstemän och två yrkesarbetare anställda i koncernen.
– Serneke Construction är uppdelat i två regioner: Christer Larsson är vd i Väst och Carl Hagberg i Syd. Jag äger 70 procent av bolagen och resterande 30 procent ägs av våra medarbetare, vilket skapar stark delaktighet. Bland de största pågående projekten finns en ny skola åt Malmö stad, med ordervärde på cirka 60 miljoner kronor, ett nytt storkök åt Trollhättans kommun, värt 40 miljoner. Sen har vi mindre projekt åt Sahlgrenska, Östra Sjukhuset och Göteborgs stad. Vi arbetar med trygga kunder och långsiktiga projekt.

Vad har du för ambitioner med byggbolaget?
– Vi växer i lagom takt och med rätt människor. Fokus ligger på väl genomförda projekt, nöjda kunder och långsiktiga samarbeten. Kvalitet och förtroende går före snabb expansion. Målet är att vara riktigt duktiga på allt vi gör och vara samhällsengagerade och även samhällsbyggare. Vi skall ta lagom plats men våga tycka till om utvecklingen och även vara ärliga i vad som behövs på riktigt. Omsättningsmässigt så tror jag att en lagom nivå är runt en miljard per region för att behålla både känsla och engagemang i bolaget, men också för att vara optimerade overheadmässigt.
– Kostnadsmässigt är vi extremt noga med att inte bygga upp onödiga strukturer, ledningsgrupper, stödfunktioner eller chefsled. Vi sitter inte i dyra lokaler och vi har bannlyst firmabilar. Vi skall bli det mest effektiva bolaget i allt vi gör.

Byggbolaget sitter i egenägda lokaler i Prioritet Serneke Arena och i Stallbacka i Trollhättan och man hyr lokaler i Borgeby slott i Malmö.

Vill ha full insyn
Det är knappt ett år sedan gamla Serneke Sverige gick i konkurs. Bolaget ägdes då av tyska Mutares. Ola Serneke tog den gamla Sernekekoncernen till börsen 2016. År 2021 lämnade han posten som koncern-vd och Serneke köptes ut från börsen av Doxa 2023. Doxa sålde byggverksamheten till Mutares och andra delar – bland annat byggrätter i Karlastaden och utsiktsvåningen i Karlatornet – ligger kvar i Doxa.

Vad har du lärt dig mest av resan med gamla Serneke?
– Framför allt vikten av att alltid ha kontroll över det man själv har byggt upp. Jag har lärt mig att aldrig göra affärer med bolag som saknar långsiktighet eller som inte består av kött och blod. Om man släpper styrning och kontroll ska det vara genom en fullständig exit. Jag lämnade till exempel Serneke Sverige, det bolag som Mutares till sist köpte, redan 2020 och avgick som koncern-vd 2021. Efter det hade jag ingen insyn i den dagliga verksamheten vilket jag inte vill ska hända igen.

Ola Serneke ligger bakom Prioritet Serneke Arena och Karlatornet, två projekt som verkligen har satt Göteborg på kartan, (”Karlatornet är den fräckaste byggnationen i Sverige, många glömmer det” flikar Ola Serneke in). Ett annat projekt som kan bli omtalat är planerna på att bygga en ny arena för IFK Göteborg med plats för 30 000 åskådare i anslutning till Prioritet Serneke Arena i Kviberg. I september offentliggjordes planerna.

Vad krävs för att ni ska lyckas med det?
– Projektet är i ett tidigt skede. Det krävs politiska beslut om markanvändningen och därefter detaljplan samt infrastrukturavtal. Det är en lång process, men potentialen är stor, en ny arena skulle vara positiv för både staden, föreningslivet och näringslivet. Det skulle även komplettera vår befintliga arena Prioritet Serneke Arena på ett riktigt fint sätt.
– Sedan så finns ju redan spårvagn ut till Kviberg samt ett antal busslinjer. Det absolut mest positiva är att frågan kommit upp på bordet igen.

cross