Skatteverket: "Vi välkomnar en prövning"

19 nov 2025

Dela

Kopiera sidlänk

Michael Erliksson, rättschef, och Pia Gustafsson, enhetschef på Skatteverket skriver om det omtalade ställningstagandet om p-moms på DI Debatt.

Duon bemöter kritiken från Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta om myndighetens ställningstagande kring moms på parkeringsplatser. Branschorganisationerna menar att myndighetens tolkningar av EU-rätten skapar en ”berg- och dalbana” i fastighetssektorn, men Skatteverket avvisar bilden av rättsosäkerhet.

I debattinlägget betonar de att myndigheten följer gällande lag och utvecklingen inom EU-praxis. ”Skatteverkets uppdrag är att se till att alla betalar rätt skatt, varken för mycket eller för lite.” De understryker också att deras ställningstaganden inte innebär nya regler utan ”är ett uttryck för hur Skatteverket tolkar gällande lagstiftning i en viss fråga.”

När det gäller p-momsen framhåller Skatteverket att utvecklingen i EU-domstolen lett till att parkeringsplatser ofta ska ses som en separat och momspliktig tjänst när den hyrs ut frivilligt och mot extra betalning. ”Att uthyrningen av parkeringsplatsen i dessa fall är momspliktig framgår av mervärdesskattelagen.”

För att mildra konsekvenserna har myndigheten skjutit upp tillämpningen till oktober 2026 och öppnar för rättslig prövning. ”Skatteverket välkomnar en prövning och anser att det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att vi får ett prejudikat.”

cross