”Den perfekta högerlösningen i bostadsfrågan"
Sett och hört

Timbros Filip Seiman skriver en lång essä på Smedjan, bland annat om hur högern borde lyfta positionerna i bostadsfrågan: "Släpp marknaden fri vad gäller markanvändning."
Filip Seiman, pressekreterare på Timbro, argumenterar för att högern behöver formulera ett tydligt materiellt svar i bostadspolitiken. Han beskriver hur dagens planmonopol och kommunala veto försvårar byggandet och slår särskilt mot yngre generationer. Seiman skriver: ”Det talas ibland om ett generationskontrakt. De äldre som byggt välståndet ska hjälpa de yngre att komma på fötter, och de yngre ska ta hand om de äldre när de inte längre klarar av att ta hand om sig själva. Det kontraktet revs i småbitar långt innan jag blev myndig. Mina föräldrar, sjuttiotalister, köpte mitt barndomshem, en nybyggd villa i södra Uppsala strax efter millennieskiftet.”
Därifrån leder han resonemanget till vad han menar är högerns naturliga svar: en kraftig liberalisering av markanvändningen. ”Den är att släppa marknaden fri vad gäller markanvändning. Låt bonden sälja sin ickeproduktiva mark, och låt köparen bygga sig ett hus på den, utan hänsyn till klagande grannar. Låt småhusbebyggelsen organiskt breda ut sig, utan dyra, komplicerade och utdragna planprocesser där enskilda salamandrar och orkidéer tillmäts större värde än människors möjlighet till ett gott liv. Här finns dessutom en djup klangbotten i det moderata arvet.”
Seiman menar att även äldre väljare kan stödja en sådan reform, eftersom de ser hur svårt deras barn och barnbarn har att hitta bostad. ”När ett pensionärspar i någon av Stockholms villaförorter ser barnbarnen leta andrahandskontrakt vid trettio års ålder, är det inte alls otänkbart att de av medkänsla röstar för deras skull. Avkommans fortlevnad är trots allt en evolutionär drift. När vänsterns erbjudande till min generation är allt åt alla, måste högern kunna svara. Inga hus byggs av kulturkrig.”
Läs hela essän här.