Ernhagen: Den farliga nostalgin

27 mar 2019

Dela

Kopiera sidlänk

Allt var frid och fröjd innan Bildt & Co klev in i Rosenbad 1991 och avsubventionerade bostadsmarknaden. Det hävdar en växande skara bostadspolitiska nostalgiker. Laddade med stapeldiagram och rapporter om Wienmodeller och gud vet vad, kräver de att staten åter ska ta det finansiella ansvaret för bostadsbyggandet. ”Marknaden” har fått sin chans och misslyckats. Är det verkligen så? Naturligtvis inte. Skriver Tomas Ernhagen, chefsekonom Fastighetsägarna Sverige, i FastighetsNytt.

cross