Österberg (S): ”Svartmåla inte Kista”

Kista står inför en enorm förändring och alla goda krafter behövs för att vi ska bygga en tryggare och mer levande stadsdel med ett blomstrande näringsliv, skriver Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd, på DI Debatt, efter Kristoffer Fjellners (M) önskan att påkalla ett krismöte för Kista.
Anders Österberg bemöter den moderata kritiken mot Kista och framhåller stadsdelens betydelse för både Stockholm och Sverige, samtidigt som han pekar på behovet av fortsatt omställning. En central del i svaret handlar om bostadsfrågan och hur förändrade arbetsmönster öppnar för att bygga om tidigare renodlade kontorsområden.

Österberg beskriver hur staden nu driver en omvandling mot en mer blandad stadsdel med fler bostäder, service och stadsliv. Han skriver: ”Allt sedan pandemin har kontorsmarknaden genomgått en omställning i rasande tempo. Från tjänstemän i cellkontor till aktivitetsbaserade arbetsplatser och hemmajobb. Det bidrar också till att det runtom i landet finns tomma kontorsytor. I Kista innebär det att vi omvandlar ett kontorsområde till en blandstad med liv och rörelse.”
Som exempel lyfter han projekt där tomma kontor görs om till bostäder, bland annat Kista Square Garden med cirka 800 lägenheter, samt nyproduktion i områden som Kista Äng. Sammantaget handlar det enligt Österberg om tusentals nya bostäder, många redan under byggnation.
I inlägget kopplas bostadsbyggandet även till trygghet och utveckling. Fler boende, levande gaturum och bättre kollektivtrafik beskrivs som avgörande för att skapa en tryggare stadsdel. Avslutningsvis betonar Österberg att arbetet långt ifrån är klart och uppmanar till bred politisk samverkan kring Kistas framtida bostads- och stadsutveckling.
