Regeringen utreder inlösen av bostäder nära vindkraftverk

23 jun 2026

Dela

Kopiera sidlänk
Ebba Busch, partiledare Kristdemokraterna. Bild: Kristdemokraterna.

Fastighetsägare med bostad intill nya vindkraftsanläggningar ska kunna få rätt att sälja fastigheten till verksamhetsutövaren. Det vill regeringen utreda som en del av sitt vindkraftspaket.

Regeringen tillsätter en utredning om fastighetsägares rätt till inlösen av bostadsfastigheter intill nya vindkraftsanläggningar. Förslaget aviserades i propositionen Vindkraft i kommuner, som riksdagen nyligen ställt sig bakom.

Utredaren ska lämna förslag som ger den som äger en fastighet med bostad nära en nyuppförd vindkraftsanläggning rätt att få fastigheten inlöst av verksamhetsutövaren. Priset ska motsvara vad fastigheten hade varit värd om vindkraftsanläggningen inte hade byggts.

"Förtroende och förutsägbarhet är centralt"
Syftet är enligt regeringen att öka tryggheten för närboende och flytta risken för minskat fastighetsvärde från fastighetsägaren till den som driver vindkraftsanläggningen.
– Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion. Förtroende och förutsägbarhet är centralt för närboende, det privata och det offentliga, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Utredningen är det tredje steget i regeringens vindkraftspaket. Tidigare har regeringen infört ett stöd till kommuner baserat på fastighetsskatten för vindkraftsanläggningar. Stödet uppgår till 340 miljoner kronor för 2025 och 370 miljoner kronor för 2026. För 2027 beräknas stödet till 400 miljoner kronor.

Riksdagen har också antagit en lag om intäktsdelning från vindkraftsanläggningar. Den ger fastighetsägare med bostadsfastighet upp till nio vindkraftsverkshöjder från ett vindkraftverk rätt till skattefri ersättning från verksamhetsutövaren. Lagen gäller vindkraftsanläggningar som får miljötillstånd från och med den 1 juli 2026, även befintliga parker som behöver nytt tillstånd vid så kallad repowering.
– Vi tar nu viktiga steg för att stärka fastighetsägares rättigheter vid vindkraftsetableringar. Ingen ska tvingas bo nära vindkraft mot sin vilja – och den som påverkas ska få ekonomisk ersättning, säger Tobias Andersson, ordförande i näringsutskottet för Sverigedemokraterna.

Regeringen framhåller att vindkraften på kort sikt kan stå för en stor del av den tillkommande elproduktionen och därmed spela en viktig roll för elektrifieringen och klimatomställningen.
– Jag är glad och stolt över att regeringen, genom flera insatser som skapar incitament för kommuner och stärker den lokala nyttan och acceptansen för vindkraft, nu tar ordentliga steg för att få ytterligare landbaserad och kustnära vindkraft på plats, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

cross