”Ansvarslöst införa en hyresförvärvslag mitt i byggkrisen”

1 feb 2024

Dela

Kopiera sidlänk

Att i dessa osäkra tider gå vidare med ett lagförslag som skulle leda till ännu färre investeringar i svensk bostadsmarknad och sänkta fastighetsvärden är direkt olämpligt, skriver tolv profiler från fastighetsbolag och organisationer på DI Debatt om förslaget om att införa en ny hyresförvärvslag.

Bostadspolitik.se:s Kent Persson skrev en ledare på det här temat nyligen och branschen står enad bakom kravet att stoppa förslaget.

Detta stryks under av debattartikeln på Dagens Industri.

Företrädare för tolv fastighetsbolag och två organisationer (Fastighetsägarna och Byggföretagen) skriver och kräver att lagförslaget inte ska genomföras.

De skriver beskriver den föreslagna lagen som ”en juridiskt komplicerad process, som kommunerna kommer behöva bygga upp en organisation och kompetens för. I värsta fall kan processen leda till att köpet ogiltigförklaras och inte kan genomföras. Parterna riskerar också att hamna i skadeståndstvister om ansvaret för transaktionskostnader. För investerare på bostadsmarknaden betyder detta att köpet kan komma att sväva i rättslig och ekonomisk osäkerhet i flera år. En risk som investerare inte vill ta.”

”En väl fungerande fastighetsmarknad är en förutsättning för en stabil svensk samhällsekonomi samt för ett väl fungerande bank- och pensionssystem. Att i dessa osäkra tider med geopolitisk instabilt läge, krympande svensk ekonomi och lågkonjunktur gå vidare med ett lagförslag som skulle leda till ännu färre investeringar i svensk bostadsmarknad och sänkta fastighetsvärden är direkt olämpligt.

Politiken borde i stället för att lägga ytterligare hinder för bostadsbyggandet inriktas på att öka investeringsviljan för att hålla ekonomin i gång och bota bostadskrisen. Vi har inte råd med uteblivna investeringar i svenskt samhällsbygge och förväntar oss därför att regeringen lägger denna utredning i papperskorgen.”

Läs hela artikeln här.

cross