"Dags att spela med öppna kort på bolånemarknaden"

1 jul 2025

Dela

Kopiera sidlänk

I en bransch där förtroende är en avgörande valuta, borde rimligen öppenhet vara bankernas bästa investering, skriver Arvid Krönmark, vd Skandiabanken, på DI Debatt.

Krönmark riktar i sitt debattinlägg skarp kritik mot hur bolånemarknaden fungerar i dag. Han menar att många banker medvetet utnyttjar sitt informationsövertag i förhandlingssituationer, vilket skapar en obalanserad relation mellan bank och kund. ”När banken vet vilken ränta de kan erbjuda kunden men inte talar om det uppstår en osund maktbalans”, skriver han.

Trots att bolån är ett av hushållens största ekonomiska beslut, bygger systemet på att kunden måste vara aktiv, påläst och förhandlingsstark. Modellen gynnar den som är påstridig och missgynnar den som är osäker, något även Riksbankschefen Erik Thedéen nyligen uppmärksammat.

Ett exempel på denna obalans är användningen av tillfälliga ränterabatter. Nya kunder lockas in med kortvariga erbjudanden, medan befintliga kunder ibland får rabatter först när de visar tecken på att vilja lämna banken. Krönmark välkomnar därför Finansinspektionens nya regler som från den 1 juli tvingar bankerna att i god tid informera om att en ränterabatt är på väg att löpa ut.

Men han menar att reformen inte räcker. En undersökning från Skandia, utförd av Norstat, visar att 60 procent av svenskarna tycker att ett förhandlingsfritt bolån är attraktivt – 82 procent uppger att det viktigaste är att veta att de inte betalar mer än andra.

I dag prissätts cirka 75 procent av bolånen genom individuell förhandling. Skandiabanken är en av få aktörer som i stället erbjuder en transparent modell där alla kunder med likvärdig riskprofil får samma ränta – utan förhandling eller tidsbegränsade rabatter. Krönmark lyfter att denna modell inte bara skapar trygghet för kunden, utan också lett till att banken kunnat erbjuda marknadens lägsta snittränta majoriteten av månaderna sedan 2023.

På sikt menar Krönmark att en mer öppen bolånemarknad också skulle gynna hela branschen. ”När villkor blir tydliga och lättillgängliga stärks kundernas förmåga att göra informerade val.” Det i sin tur driver sund konkurrens, innovation och kvalitet i erbjudanden.

Han avslutar med en tydlig uppmaning till alla bolånekunder: ”Välj en bank som är öppen och rättvis redan från start och inte har som affärsmodell att exploatera sitt informationsövertag.”

cross