Inlägg kring Hyresgästföreningens uppgifter om framförhandlade hyror
Debatt

DEBATT | Nyligen stämde Urban Rights Hyresgästföreningen för att få ut mer uppgifter om hyresnivåer. Björn Klöv Nilsson och Ivan Börje Djelevic från Orimlig Hyra tar här ställning för Hyresgästföreningen. De menar att de uppgifter som Hyresgästföreningen frivilligt delar med aktörer som Urban Rights och Orimlig Hyra räcker gott.
Vi på Orimlig Hyra har under det senaste året haft ett växande och allt mer strukturerat samarbete med Hyresgästföreningen. Samarbetet är inte avtalat eller ens uttalat på något sätt och består i att dialogen ökat avseende hyresuppgifter. Hyresgästföreningen har, med vissa överenskomna begränsningar, lämnat ut hyresuppgifter till våra huvudmän via oss som ombud.
I större utsträckning än tidigare har det varit möjligt för oss att få del av uppgifter om vad den framförhandlade hyran uppgår till för den specifika lägenhet som andrahandshyresgästen har bott i. Hyresgästföreningens behjälplighet har haft en avgörande betydelse för att för ett stort antal andrahandshyresgäster har kunnat få upprättelse, såväl ur ett ekonomiskt som känslomässigt perspektiv. Uppgifterna har varit ett viktigt verktyg i kampen mot bulvaner som livnär sig på oskäliga hyror. Uppgifterna är viktiga för att få en så korrekt återbetalning som möjligt. Ibland är uppgifterna viktiga för att ens kunna få en återbetalning över huvud taget.
Ett nyligen avslutat ärende är ett talande exempel. En hyresgäst som krävde återbetalning för betalad överhyra om ett högt belopp saknade dokumentation från lägenheten och kunde därför inte styrka vilken standard lägenheten hade – något som, numera, normalt krävs för att hyresnämnden ska anse sig kunna bedöma vad skälig hyra uppgår till. Men, i det här fallet lämnades uppgift från Hyresgästföreningen om vad den framförhandlade hyran uppgick till. Utfallet? En återbetalning på ett belopp uppgående till drygt 115 000 kronor. Utan den uppgiften hade risken varit överhängande att andrahandshyresgästens rättighet inte hade kunnat tillgodogöras.
Det är alltså en felaktig beskrivning av rättsläget att det krävs att Hyresgästföreningen lämnar mer information än vad som för närvarande görs
Detta är ett av många ärenden där tillgången till framförhandlade hyror har varit direkt nödvändig. Vårt arbete tillsammans med Hyresgästföreningens uppgifter lägger i det här avseendet grunden för en rättvis prövning, minskar risken för godtycke och stärker rättssäkerheten för utsatta andrahandshyresgäster. Vi har även sett att uppgifterna leder till minskad arbetsbelastning för hyresnämnderna – det är viktigt.
Även om det finns något exempel där uppgiften om vad den framförhandlade hyran uppgick till inte ansågs tillräcklig med anledning av att förhandlingsöverenskommelsen avseende hela fastigheten inte hade åberopats, är detta ett undantag snarare än en regel. Uppgift från Hyresgästföreningen avseende den för prövningen aktuella lägenheten, företrädelsevis i form av mejlkorrespondens, är tillräcklig – detta framgår med önskvärd tydlighet av hyresnämndernas och hovrättens prövningar. Det går givetvis att ifrågasätta att sättet på vilket uppgiften har åberopats vid något enstaka tillfälle har bedömts vara en otillåtens skriftlig vittnesattest, men endast detta faktum medför inte att uppgiften lämnas utan hänsyn. Mejlkorrespondens i vilken uppgiften framgår kan, med eller utan stödbevisning, åberopas som underlag för hyresnämnden att beakta inom ramen för den allmänna skälighetsbedömningen. När det sistnämnda görs säkras andrahandshyresgästens rätt. Det är alltså en felaktig beskrivning av rättsläget att det krävs att Hyresgästföreningen lämnar mer information än vad som för närvarande görs.
Detta förtjänar enligt vår mening att uppmärksammas på ett annat sätt än på det sätt som, i och med Urban Rights agerande, nu sker
Mot den ovan beskrivna bakgrunden är Orimlig Hyras uppfattning att det är olyckligt att frågan nu blivit föremål för rättslig prövning. Det finns en uppenbar risk att en konfrontativ hållning mellan aktörer som i grunden arbetar för att säkerställa utsatta hyresgästers rättigheter, skapar onödig friktion och försvårar ett arbete som redan i dag gör stor nytta. Vi har mycket svårt att se hur ett sådant förhållningssätt gynnar de människor som behöver vår hjälp allra mest.
Att Hyresgästföreningen, trots ett komplext rättsläge, valt att tillgängliggöra viktiga uppgifter har redan gjort påtaglig skillnad för många. Detta förtjänar enligt vår mening att uppmärksammas på ett annat sätt än på det sätt som, i och med Urban Rights agerande, nu sker. Hyresgästföreningens agerar på ett sätt som bidrar till en förbättring på riktigt – för såväl den enskilda hyresgästen som bostadsmarknaden i stort.
Ett sådant agerande ska hyllas
Ett sådant agerande ska inte leda till en rättslig process gentemot en. Ett sådant agerande ska hyllas.
Björn Klöv Nilsson, jurist, Orimlig Hyra
Ivan Börje Djelevic, ansvarig, ärendehantering, Orimlig Hyra
