Obos produktion halverad i år
Sett och hört

350 anställda har fått lämna Obos Sverige under krisen. I år producerar bolaget ungefär hälften så många bostäder som ett ”normalt” år.
Obos släppte sin halvårsrapport på tisdagen.
På koncernnivå gör Obos ett bra halvår, resultatet ökar till 1 597 miljoner norska kronor, en ökning från 1 216 miljoner norska kronor under första halvåret 2022.
Men bakom siffrorna ligger en stor försäljning och en bra period för koncernens norska bankverksamhet.
När det gäller bostadsutvecklingen är läget mycket mer besvärligt. Under det första halvåret byggstartade Obos 832 bostäder brutto, en minskning från 2 234 förra året.
I Sverige har 350 anställda fått lämna Obos, som nu har 600 anställda.
Joakim Henriksson, Sverige-vd, säger till Byggindustrin, att försäljningen i Sverige har halverats.
– När det gäller den svenska delen så tillverkar vi vanligtvis cirka 2000 bostäder men i år taktar vi ner till ungefär 1000 bostäder, säger Henriksson till Byggindustrin.
Under andra kvartalet togs beslutet att bygga en ny fabrik för trähusproduktion i Vrigstad.
– Det är en viktig investering som bidrar till att stärka Obos konkurrenskraft och ger oss möjlighet att bli ledande inom industriell trähusproduktion. Den nya och moderna fabriken ska stå klar vid årsskiftet 2025/2026, då förhoppningsvis trenden på bostadsmarknaden vänt. Vi har också gjort flera viktiga markköp för framtiden, säger Obos koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.