Sjelvgren: ”Vi verkar bara orka med en kris i taget”

20 nov 2025

Dela

Kopiera sidlänk
Anders Sjelvgren. Bild: Hanna Franzén

Till sommaren lämnar Anders Sjelvgren Boverket efter nio år som generaldirektör. I en lång intervju med Altinget ser han med stolthet på myndigheten.

Anders Sjelvgren närmar sig slutet av sina nio år som generaldirektör för Boverket – en tid präglad av ryckiga förutsättningar, växande uppdrag och återkommande resurskamp. Inför avgången pekar han ut tre frågor som mest centrala: beredskapsarbetet, svaren på det nya energiprestandadirektivet och det omtalade Sverigehus-uppdraget.

Sjelvgren lyfter myndighetens förmåga att snabbt ställa om som en nyckel till att de fått uppdrag som egentligen ligger utanför kärnverksamheten.
– Kan vi effektivare hantera en fråga än andra myndigheter? Ja, då tycker jag att vi ska ta oss an dem, säger han.

Reformen av byggreglerna beskriver han som en lång och stundtals stormig process, men en som till sist landat väl.
– Det viktiga för oss nu blir att följa om det blir som vi har tänkt oss.

När han summerar sina år ser han hur kriserna avlöst varandra.
– Vi verkar bara orka med en kris i taget, säger han, men betonar att klimatfrågorna ofrånkomligen kommer tillbaka.

Läs hela texten hos Altinget här.

cross