Sven-Olof Johansson: ”Deflation i slutet av året”

10 feb 2023

Dela

Kopiera sidlänk

Fastpartners Sven-Olof Johansson menat att det är troligt att vi kan befinna oss i deflation i slutet av året eller i början av 2024.

Fastpartners bokslut som publicerades i går ledde till ett dramatiskt fall för Fastpartners aktier, både A- och D-aktien. Detta sedan bolaget sänkt utdelningen på bpda aktieslagen. Det är första gången i den här nedgången som ett bolag väljer att sänka utdelningen på D-aktien (vars utdelning nu halveras från 5 till 2,50 kronor). Fastpartners underliggande verksamhet löper på, och utdelningsåtgärderna görs helt och hållet av ratingskäl, påpekar Sven-Olof Johansson i vd-ordet.

Där ger han också sin syn på räntorna framöver. Han medger att räntorna, sedan han skrev i Q3-rapporten, har höjts mer än han trodde då. Nu skriver han:

”Min bedömning är att kapitalvaror som säljs med hjälp av konsumtionskrediter (exempelvis bilar, heminredning, elektronik) kommer att möta en mycket svag marknad eftersom kostnaden för denna typ av krediter mer än fyrdubblats.

Sammanfattningsvis står vi inför en mycket svag efterfrågan i hela ekonomin vilket kommer att pressa priserna på i stort sett alla varor och tjänster. Med den höga allmänna prisnivån som vi har vid ingången av 2023 är det troligt att vi kan befinna oss i deflation i slutet av året eller i början av 2024. Frågan man då ställer sig är: vad gör centralbankerna i en sådan situation?

Mot denna bakgrund reviderar jag min uppfattning något om Riksbankens räntebana för innevarande år och fram till och med kvartal ett 2024. Den oväntat snabba räntehöjningen från ECB innebar att Riksbanken som väntat genomförde ytterligare en höjning om 50 punkter av styrräntan till 3% för att matcha ECB.

Den konjunkturavmattning som i accelererande fart sprider sig inom hela EU-området, innebär att vi förmodligen redan är nära toppen på räntecykeln, både i Sverige och övriga Europa.

Min uppfattning är att vi kan förvänta oss en första räntesänkning från Riksbanken i slutet av tredje kvartalet 2023 på i storleksordningen 25–50 punkter, och att denna i början av år 2024 följs av ytterligare sänkningar i storleksordningen 75–100 punkter. Mot bakgrund av ovan sagda, vilket i bästa fall skulle innebära en styrränta på runt 1,5% under första kvartalet 2024, är min uppfattning att en styrränta på cirka 1,5% kommer att vara den nya långsiktiga styrräntan framöver.”

cross