Rödgröna i Göteborg släpper Boplats-kravet

1 maj 2023

Dela

Kopiera sidlänk

Det rödgröna minoritetsstyret i Göteborg ger upp frågan om att alla som vill köpa mark för bostadsutveckling i Göteborg ska använda Boplats Göteborg för att förmedla lägenheterna.

Frågan dök upp i höstas och har förkastats av till exempel Fastighetsägarna och Bostadspolitik.se:s Kent Persson.

De rödgröna behöver stöd av Centerpartiet för att få igenom kravet och Centerpartiet har ställt sig på högerpartiernas sida.

Inom kort ska frågan upp i kommunfullmäktige och efter att ha röstats ner där kommer vänsterpartierna inte att driva frågan förrän tidigast i nästa valrörelse.

– Vi kommer inte vinna den här frågan när den kommer upp i kommunfullmäktige och då kommer vi inte driva det vidare. Då får det bli så helt enkelt. Frågan är avslutad för den här mandatperioden i alla fall, säger Johannes Hulter, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till Göteborgs-Posten.

cross